A kutyafitneszről

 
Bevezetés:

A kutyafitneszbe tartozik minden olyan gyakorlat (alappozíciók, trükkök), amellyel egy egészséges kutya egyensúlyérzékelése, testtudatossága, - hajlékonysága, illetve az izmoltság szempontjából a gyengébb testrészek erőssége fejleszthető. A kutyafitnesz gyakorlatai általában speciális kellékeken (pl. koordinációs diszkeken, -párnákon, masszázs félgömbökön) történnek.
 
 
Milyen hatásai vannak a kutyafitnesznek?
A kutyafitnesz speciális feladatain keresztül különböző mélyizmok aktivizálódnak. A mélyizmok olyan izomcsoportok, amelyek általában nem láthatóan a felső izomcsoportok alatt helyezkednek el, közel a csontokhoz, ízületekhez. A mélyizmok fő feladata az ízületek stabilizálása a különböző egyensúlyi helyzetekben. Emellett a mélyizmok erősítésével, és nyújtásával csökkenthető egy rossz lépés, vagy egy hirtelen mozdulatból származó baleset bekövetkezésének az esélye.

Miért szeretjük a kutyafitneszt?
A kutyák többségét csupán fizikailag lefárasztani szinte lehetetlen. A kutyafitnesz gyakorlatai remek lehetőséget kínálnak arra, hogy kutyánkat szellemileg is kimeríthessük. A tréningek nem igényelnek sok helyet, illetve időt, így kényelmesen beilleszthetőek a hétköznapok forgatagába, a séták remek kiegészítői lehetnek. Emellett a tréningek során pozitív megerősítéssel dolgozunk, amely a gazda-kutya kapcsolat további elmélyítését teszi lehetővé.

Mikor érdemes elkezdeni?
A kutyafitneszt már egészen fiatalon (8-9 hetes korban) el lehet kezdeni. Kezdetben mindenképp érdemes szakember segítségét kérni, aki segít a megfelelő gyakorlatsor összeállításában, illetve az optimális tréningidő beállításában. A kutyafitnesz gyakorlatait egészen addig szabad csinálni, amíg a kutya egészséges, vagyis semmilyen mozgásszervi betegségben nem szenved.

A kutyafitnesz a gyakorlatban
A tréningek a már említett speciális kellékeken zajlanak, ahol az elsődleges cél, hogy a kutya ügyesen egyensúlyozva felvegye a különböző alappozíciókat (ül, fekszik, áll), majd idővel ki is tartsa őket. A tréningek részét képezhetik még a különböző trükkök is, amelyeket érdemes kezdetben a talajon alaposan kigyakorolni, majd fokozatosan az egyes koordinációs kellékeken kipróbálni. A koordinációs kellékeken a kutya mozgatásakor lassan járjunk el, és megvezetéssel (célkövetéssel) dolgozzunk. Legyünk türelmesek, ne kapkodjunk, hagyjuk, hogy a kutya magától érezzen rá a kellékeken történő magabiztos mozgásra. A tréningek során pozitív megerősítéssel dolgozzunk, tehát jutalomfalatot, játékot használunk. Az egyes pozíciók pontos megerősítése végett, pedig a klikkert, mint kiképzői segédeszközt használjuk.

Mennyi időt vesz igénybe egy foglalkozás?
A tréning időtartalmáról nehéz beszélni, hiszen ez a kutya korától, fajtájától, illetve a kutyafitneszben való jártasságától függ. A kutyafitnesz gyakorlása során a cél a heti maximum háromszori, kb. 10-15 perces tréningek elérése. A tréning napok között érdemes minimum 1-1 nap szünetet tartani, hogy kutyák kellőképpen kipihenhessék magukat. A pihenő napon ajánlatos rövidebb sétákat tartani, hogy az esetlegesen kialakuló izomláz elmúlását segítsük. A tréningek előtt szintén érdemes tenni egy gyors sétát, hogy az izmok bemelegedjenek, illetve nem javasolt a levezető séta ellógása sem. A kutyafitnesz gyakorlásában a tréning időket fokozatosan növeljük, illetve a feladatok bonyolításával is lépésről lépésre haladjunk.

Használandó felszerelések:
A kutyafitnesz tréningek kutyákkal szemben strapabíró kellékeken, un. koordinációs kellékeken (pl. koordinációs párnák) történnek. A koordinációs párnák különböző formákban, és méretben kaphatóak. A fitnesz párnákon kívül egyéb eszközök, mint például létrák, kis sámlik, rudak is használhatóak a tréningekhez.

Kezdő szett (Best Dog Kutyaközpont ajánlásával):
- 1 db nagyobb átmérőjű (kb. 60 cm) koordinációs párna
- 2 db kisebb átmérőjű (kb. 30 cm) koordinációs párna
- Masszázs félgömbök (4 db)
- Koordinációs diszk