A tréning utáni tevékenység a kutyák emlékezőképességét is befolyásolja

A fizika éberség fejleszti a kutyák memóriáját. A tréning után nem ér véget az agymunka. Friss kutatások azt sejtetik, hogy a gyakorlás utáni tevékenységek hatással lehetnek a kutyák emlékezőképességére illetve későbbi teljesítményükre.

Mindannyian tudjuk, hogy az oktatás alatti tevékenységek mennyire fontosak, eltérőek a mindennapi dolgoktól, különösen ha átgondoljuk, hogy megerősítést vagy éppen büntetést használunk, vagy időben és térben hogyan szervezzük a tréninget. Pszichológusok azonban már tudják, hogy belsőnkben, a szervezetben, az agyunkban lezajló folyamatok szintén hatással vannak memóriánkra. Az érzelmi fokozottság állapotában átélt események sokkal nagyobb hatással vannak ránk. Ezért pl. a legtöbb ember biztosan emlékszik arra, hogy mit csinált, hol volt éppen azon a napon amikor az Ikertornyok összeomlottak. Egy átélt karambol, esküvőnk napja vagy az első színpadi fellépésünk - ezek minden egyes apró részletére emlékszünk. Az 1800-as években William James pszichológus így ír: "Egy izgalmas élmény érzelmileg és annak hatása, akár egy heghez is hasonlítható az agyszöveten." Új kutatások az sejtetik, hogy ezt az érzelmileg felfokozott állapotot felhasználhatjuk rögtön a tréning után arra, hogy kutyáinknak segítsünk elmélyíteni az edzés alatt tanultakat.

Egy új tanulmány írói felfedezték, hogy ami a tréning utáni következik, az hogy befolyásolja a kutya emlékezetét. A fontosabb dolgokat az agy kódolja majd emléknyomként rögzíti, hogy később is előhívható legyen. Számos kutatás bebizonyította, hogy a felfokozott érzelmi állapotban történő tanulás közben több hormon is felszabadul amelyek segítik az emlékek rögzülését, így később könnyebben felidézhetőek. Egyik legsajátosabb példáját ennek laboratóriumi tesztállatoknál figyelték meg. Közvetlenül tréning után külnböző gyógyszereket, hormonokat (amphetamin, adrenalin vagy bizonyos kortikoszteroidok) adtak be nekik éberségük stimulálására. Ezeknek pozitív hatásaik voltak és a tanult dolgok emlékezetesek maradtak. Más részről ugyanakkor olyan szerek alkalmazása, amelyek blokkolják ezeket a hormonokat, csökkenti annak a valószínűségét, hogy a tanult dolgokra jobban emlékeznek.

Egy hétköznapi kutyatrénernek persze nem állnak rendelkezésére olyan gyógyszerek, amelyekkel a tréning utáni emlékezet bevésődését és a memóriát támogatnák négylábú tanítványaiknál. Azonban bármilyen fokozottabb érzelmi szituáció, esemény rögtön a tréning után hatással van a szervezetre, ami kiválaszthat ilyen anyagokat. Az egyik legjobb példa erre a játék.

Az alábbi kutatásban 16 labrador retrievert teszteltek. A vizsgálatot kimondottan labradorokra tervezték, hogy kizárják a fajták közötti eredménykülönbségek lehetőségét. A feladat tárgymegkülönböztetés volt. A kutyáknak meg kellett tanulniuk választani egy vagy két tárgy közül melyek más-más alakúak és szagúak voltak. Az eszközök elhelyezését variálták, a kutyák tréningjei 10 próbálkozásból álltak. Az egyes tréningszakaszok között rövid szünetet iktattak be, ezalatt rövid sétára vitték őket, vagy pihenhettek egy másik helyisgében. Az egyes szakaszokat 80%-os vagy annál magasabb sikeres próbálkozási rátáig végezték, két egymást követő 10-10 próbás szakaszban. Amint az állat elérte a kívánt százalékot, a tréning véget ért.

Ezután két csoportra szedték a vizsgált négylábúakat. "Játék" és "Pihenő" csoportnak nevezték el őket. A Játék csoport tagjai 30 perces intenzív, aktív játékban vettek részt, ami 10 perc sétából, 10 perc póráz nélküli játékból ( labdázás, frizbi, tugging játék - attól függően a kutya melyiket kedvelte jobban) és ismét egy 10 perces sétából állt. A Pihenő csoport labradorjai 30 perc pihenést kaptak minden egyes tréningszakasz után. Lefeküdhettek egy kutyaágyra, miközben gazdájuk és a kutatók beszélgettek. Különösen figyeltek arra, hogy a kutya semmilyen figyelmet ne kapjon, illetve ha elaludtak volna azonnal nevükön lettek szólítva, kizárva ezzel a szundikálás lehetőségét. Mind a játék és a pihenő idő alatt folyamatosan monitorozták a kutyák szívritmusát, illetve nyálmintát vettek tölűk, hogy a hormonkiválasztást vizsgálják. Arra voltak kíváncsiak, hogy van-e szignifikáns különbség a két csoport kutyáinak fiziológiai éberségi állapota között.

A kutatók álltal használt memóriateszt tartalmazott egy eljárást, amit "újratanulásnak" neveznek. Lényegében ugyanazt a feladatot kapták a kutyák, amit előző nap gyakoroltak. Általános elvárás, megfigyelés ilyenkor az, hogy a vizsgált egyed nem teljesít olyan jól, mint az előző napi tréning végén megfigyelhető volt. Hogy mennyi ideig tart újra tanítani, illetve ugyanazt az elvárt szintet teljesíteni amit korábban elért, az a kutyák emlékezetének nehezen mérhető adatain múlik. Jelen esetben a különbség a két vizsgált csoport között észrevehető volt. A Játék csoport egyedei 40%-al gyorsabban tanulták újra a feladatot, mint azok akik csak pihentek (a Játék csoport 26, a másik csoport labradorjai 43 gyakorlást végeztek átlagosan). Ebből következtethetünk arra, hogy a "munka" után végzett játékos tevékenység segítségünkre lehet abban, hogy kutyáink jobban emlékezzenek, könnyebben tanuljanak.

Hogy mit vihetünk ebből haza mi? Az üzenet világos: egy egyszerű játék minden tréning után szignifikánsan hozzájárul a kutyák hatékonyabb tanulásához, különösen ha új gyakorlatokat végzünk. Arról nem is beszélve, hogy így sokkal élvezetesebb a munka.

Írta: Gaál Gábor

Forrás: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/canine-corner/201610/what-dogs-do-after-training-affects-how-much-they-remember